Pádua
Pádua elsődleges látnivalója és lelki élménye a Szent Antal bazilika
a Szent monumentális síremlékével. A templom mellett Donatello egyik
legismertebb alkotása, Gattamelata lovas szobra látható. Feltétlenül
meg kell látogatni a Scrovegni-kápolnát is (Capella degli Scrovegni,
az egyetem közelében), ahol Giotto di Bondone „Mária és Krisztus
élete” freskósorozata található. A Srovegni-kápolnát Enrico Srovegni
építtette az 1300-as évek legelején, hogy jóvátételt adjon apja
bűneiért. (A nagy vagyont összeharácsoló uzsorást Dante a pokolba
helyezte halhatatlan művében, az Isteni színjátékban.)
Siena
A régi sziénaiak szerint ők a
Rolulus-Remus ikerpárból Remus fiának, Senusnak a leszármazottai.
Siena és Firenze ősi vetélkedésben állt. Mindkettő bankváros volt a
XI. századtól. (Igen sokszor a sienai bankok kezelték a pápai állam
pénzét.) Firenze a reneszánsz, Siena a gótika bölcsője. Firenze
lázadó, felvilágosult, művészetpártoló város volt, Siena császár és
pápa párti, inkább misztikus. Nem nagy művészeket, hanem nagy
szenteket adott a világnak. Köztük Itália női védőszentjét, Sienai
Szent Katalint, valamint Sienai Szent Bernardinót. (Itália másik
védőszentje: Assisi Szent Ferenc.) Siena 1260-ban a monteperti
csatában legyőzte Firenzét, és ettől kezdve 300 évig megőrizte
függetlenségét. A sors fintora, hogy a császárpárti várost 1555-ben
V. Károly császára hadai vették be, hiába volt a város rendkívül
hősies ellenállása. A várból formálódott város ellenállt a
reneszánsz és a barokk terjedésének is. A világ egyik legegységesebb
gótikus városa, tisztán megőrizte középkori jellegét, s mint ilyen a
világörökség része. (Olaszországban 44 világörökség található.)
Akárcsak Assisi, Siena is messziről lenyűgözi a feléje közeledőt.
Itt beszélik legszebben Dante és Petrarca nyelvét.
Viterbo
Orvietóhoz hasonlóan Viterbó is a pápák városa. Itt találjuk XXI.
János pápa sírját a Szent Lőrinc templomban, IV. Kelemen és V.
Adorján pápa sírját pedig a Szent Ferenc templomban. Viterbó szentje
viterbói Szent Róza (1234-1252). Épen maradt testét a viterbói
klarissza kolostor Sta-Rosa-templomában őrzik. Orvieto
Mintegy 100 km-re Rómától, (Umbria
régióban, Peruggia tartományban, Orvieto járásban) közvetlenül az A1
autópálya mellett egy tufasziklán található, lélegzetelállító
szépségű 15 ezer lakosú város. Számos régészeti lelet igazolja, hogy
az etruszkok által is sűrűn lakott vidéken vagyunk. Már a VI.
században püspökség volt. Fő nevezetessége a püspöki székesegyház. A
Bolsenában 1263-ban történt ostyacsoda arra indította az Orvietóban
székelő IV. Orbán pápát, hogy dómot építtessen. 1290-ben kezdték
építeni, és csak háromszáz év múlva alakult ki mai formája. Ez idő
alatt többször a pápák temploma is volt, hiszen nem egyszer ide
helyezték át a pápák rezidenciájukat, amikor Rómát ellenséges hadak
dúlták. A székesegyház teljes egészében márványból épült. Egyetlen
stílusirányzatba sem sorolható. Meghökkentő gótikának mondják a
művészettörténészek. Különleges szépsége a homlokzatot szinte teljes
egészében borító mozaik. A „del corporale” elnevezésű kápolnában
őrzik a becses ereklyét, az átlényegülésben kételkedő cseh pap
vérrel átitatott kehelykendőjét, az itáliai gótika egyik legszebb
ereklyetartójában. A kereszthajó szemben lévő kápolnájában található
Luca Signorelli-freskók a művészek zarándokhelyévé is avatta az
orvietói dómot. A mennyezetről a megdicsőült Egyház tekint ránk, az
oldalfalakon a kárhozatra ébredők döbbenete fogadja az utolsó
ítéletet. Dante azért került az oldalfalra, mert Signorelli az
Isteni színjáték egyes alakjait is felfestette. A város középkori
hangulatát megőrizte, számos etruszk emlék is fellelhető benne.
RÓMA
Vatikán és a Szent Péter bazilika. A hagyomány szerint Nunnia
Pompilius Róma második jövendőmondó királya a város ama magaslatán
közölte az istenek állítólagos üzeneteit (vaticinatiókat), amelyet
ezt követően Vaticanus-dombnak neveztek. Itt található ma a világ
legkisebb (44 hektár) szuverén állama, amely 1929-ban a lateráni
szerződés alapján jött létre. Vatikáni Múzeum.
A rendezetlen reneszánsz gyűjtemény
csoportosítását IV. Kelemen pápa (1769-1774) kezdte el. Őt
tekinthetjük a vatikáni múzeumok alapítójának. A 14 vatikáni múzeum
ma már egyetlen egységet alkot. A kiállítótermek 7 km-es sétával
járhatók végig. A Vatikáni Múzeum könyvtára a világ legértékesebb gyűjteménye. IV. és V. századi könyvek is találhatók itt. II. Gyula pápa 1503-ban kezdett antik szobrokat gyűjteni. Első szerzeményei között volt a Belvederei Apollón néven ismert szobor. A szoborgyűjtemény további értékes darabjai: az árkádok alatti fülkében elhelyezett, Olümpiából származó Hermész, és a Laokoón szoborcsoport. Ez utóbbi előtt mindig nagy tömeg áll. Laokoón főpap és fiai tragédiáját mutatja be, akiket az olimposzi istenek arra ítéltek, hogy elpusztítsák őket a kígyók, amiért megpróbálták megakadályozni, hogy a görögök bejuttassák Trójába a híres falovat. A hagyomány szerint a hellenisztikus korszak eme remekműve Agészandrosz, Polüdórisz és Athénodórosz alkotása. A cinquecento idején megtalált szobor a barokk művészeknek mintául szolgált. (A cinquecento az itáliai irodalom és képzőművészet 16. századi szakasza, az érett reneszánsz kora.) II. Gyula pápa, aki a vatikáni paloták kusza épületegyüttesének egységbe építésével Bramantét bízta meg, nem akarta elődje, Borgia VI. Sándor lakosztályát elfoglalni, ezért a fölötte lévő emelet négy termét alakíttatta ki magának. E négy helység kifestését végül is teljes egészében Raffaelló végezte el. Amikor a pápa meglátta első munkáját, szerződést bontott a többi neves festővel, félkész műveiket is lekapartatta, és az akkor 27 éves Raffellóra bízta mind a négy terem kifestését. Ennek köszönhető, hogy ma itt tekinthetjük meg a festőművészet csúcsteljesítményét Raffaelló stanzáit. (stanza olaszul szobát jelent) Raffaelló egyébként II. Gyula pápa és utóda, X. Leó pápa kegyeltjeként fejedelmi jólétben élt, de nem ezért, hanem páratlan tehetségéért nevezték őt kortársai is festőfejedelemnek. Talán a legtöbbet idézett Raffaelló munka az Athéni iskola. A központi alakok az idealista Platón és a realista Arisztotelész, kiket rangos antik tudósok csoportja övez. A képet mégsem lehet kiszakítani környezetéből, a Parnasszus a Disputa és az Erények is csak az Athéni iskola mellett adják vissza a művészt vezető eszmeiséget. A filozófia, a művészet, a teológia és az erények együttesen adják az ember e világi létének zsinórmértékét, szépségét és értékét. A Sixtus-kápolna és Michelangelo neve összefonódik. Michelangelo Buonarroti (1475-1564) már életében megkapta kortársaitól az il divino (isteni) jelzőt. Tizennégy évesen a Medici-kert antik szobrait tanulmányozta. Az antik szobrok hatása fellelhető vatikáni freskóin, firenzei és római szobrain és az általa készített síremlékeken egyaránt. IV. Sixtus pápa 1480-as években kezdte díszíttetni kápolnáját a kor legjelesebb mestereivel: Botticellivel, Ghirlandaióval, Giottóval, Peruggióval. Egy emberöltővel később, II. Gyula pápasága alatt Michelangelo festette ki a kápolna boltozatát, majd „néhány pápával később” az oltárfalra felfestette az Utolsó ítéletet. Angyalvár (Castel Sant’Angelo). Eredetileg Hadrianus császár, majd utódainak mauzóleuma volt. A Colosseum után ez volt a császárkori római építészet legragyogóbb alkotása. Honorius pápa a mauzóleumot hadászatilag megerősítette. Kastéllyá való átalakítása a X. században kezdődött el. III. Miklós pápa 1277-ben a ma is jól ismert átjáró segítségével összekötötte a Vatikánnal. Ez a biztonsági út a Vatikánt körülvevő várfal tetején vezetett. Az Angyalvár elnevezés egy 590-es eseményre megy vissza. Nagy Szent Gergely pápa ünnepélyes körmenetet tartott, hogy a város megszabaduljon a pestistől. Ekkor Szent Mihály főangyal megjelent a Mauzóleum tetején, és visszatette hüvelyébe kardját. Ezzel jelezte, hogy vége a pestisjárványnak.
Falakon kívüli Szent Pál bazilika (S.
Pauli fuori la mura). Szent Pál kivégzése helyének, a Tre Fontáne
(három forrás) közelében Nagy Konstantin császár kisméretű temetői
bazilikát építtetett. 386-ban II. Valentián nyugatrómai császár az
apostolfejedelem sírja fölé hatalmas bazilika építésébe kezdett.
Honorius pápa fejezte be Róma akkori legnagyobb templomának
építését. A középkorban oszlopcsarnok kötötte össze az Ostiai út
kapujával és a Szent Péter bazilikával. 1823-ban az addig teljes
épségében fennmaradt ókeresztény bazilikát tűzvész pusztította el.
XIII. Leó pápa felhívására, az egész keresztény világ
közadakozásából sokkal fényesebb templom épült újjá, természetesen
megőrizve az eredeti formát.
S. Maria Maggiore. A világ legnagyobb és leghíresebb Mária-temploma az Esquilinus-dombon álló pogány épületből, a Basilica Siciliana-ból
alakult ki. A jelenlegi Mária-templomot III Sixtus pápa (432-440)
építtette, az Efezusi zsinat Mária-dogmájának (Mária Theotokosz =
istenszülő) tiszteletére, de nagyon sok pápa gazdagította. Az
eredeti, fényes, háromhajós épület, bár folyamatosan alakult, a mai
napig megtartotta klasszikus szépségét. Legalkalmasabb az ősi
bazilikák bemutatására. A kétoldalt látható 36 pároszi, ionstílusú
márvány és négy gránitoszlop a hajdani pogány Juno-templom
maradványai. A templom előtti téren a római Fórumról származó
hatalmas márványoszlop tetején Mária bronzszobra áll. Az oszlopon
ezt a feliratot olvassuk: „Boldog vagyok, hogy azt hordozhatom, aki
a Megváltót hordozta”. A templom építésének legendája, miszerint egy
patrícius megálmodta, hogy a nyári hőségben reggelre hóval jelölt
dombon templomot építsen, csak a XIII. századból való. Mindenesetre
a Havas Boldogasszony ünnepe a földkerekség legnagyobb
Mária-templomának állít emléket.
Lateráni bazilika. Homlokzatán ezt a feliratot olvassuk: „A város és a világ minden templomának anyja és feje.” A kereszténység első és legősibb temploma. Nagy Konstantin építtette a pápa számára a császári palota mellé, miután 313-ban, a híres Milánói rendeletével megszüntette a keresztények üldöztetését. I. Szent Szilveszter pápa szentelte fel 324-ben az Üdvözítő tiszteletére. Csak a IX. századtól lett Szent János apostol a templom védőszentje. A császár később, miután lelkiismereti okokból elhagyta Rómát, és a Boszporusz partján épülő új székvárosba, Konstantinápolyba költözött, a Lateráni palotát is a pápáknak adta át. (A Laterán egy ősi római család neve, akiktől Néró elvette palotájukat. Több császár itt született.) A lelkiismereti ok az volt, hogy kiderült, a császár hamis vádak alapján ártatlanul végeztette ki második feleségét, Faustát és tulajdon mostohafiát. Nagy Konstantin elköltözése előtt megépítette és gazdagon felékesítette az öthajós, 56 márványoszlopos bazilikát. A nép aranybazilikának nevezte. Az évezredek során elviselt számos földrengést, tűzvészt, ellenséges hadak fosztogatását, a konstantini alapforma azonban mindvégig megmaradt. A főhajó előcsarnokában a templomépítő császár lovas szobra látható. A főhajó két oldalán a tizenkét apostol 4.6 m magas szobra fogad, felettük tizenkét próféta. Itt is megtaláljuk a „szegények bibliáját”. A főhajó baloldalán tizenkét ószövetségi előkép, velük szemben az újszövetségi beteljesülés. Mindenki megcsodálja a mozaikpadlózatot és az arannyal gazdagon díszített, művészi famennyezetet. A főhajó végén emelkedik a pápai oltár, ahol a II. Vatikáni zsinatig csak a pápa misézhetett. Előtte a padlózat kriptaszerű mélyedésében V. Márton pápa sírjának felirata: „Temporum suorum felicitas” (korának boldogsága) arra utal, hogy a pápa Konstanzi zsinaton történt megválasztásával véget ért a fenyegető nyugati egyházszakadás, amikor három pápa is volt egyszerre. Az oltárbaldachin ereklyetartó is egyben: Szent Péter és Szent Pál koponyaereklyéit őrzi. A kereszthajóban két pápasír van, III. Ince (aki Szent Ferenc rendjét engedélyezte) és XIII. Leó. Az apszis félkör alakú színpompás mozaikképe a diadalmas kereszténység jelképe. Van egy magyar emlékmű is a Lateráni bazilikában. A hármas mezőjű dombormű megjeleníti Patróna Hungariae-t, Szent Istvánt és Szent Lászlót, illetve azt az eseményt, amikor II. Szilveszter pápa átadja Asztrik pécsváradi apátnak a magyar királyi koronát. Ezt az emléket állította a magyarok hálája II. Szilveszter pápa sírja fölé. A Szent Lépcső. (Scala Sancta). Közvetlenül a Lateráni bazilika mellett áll az a kis épület, amelyben a Szent Lépcső, a legrégebbi pápai magánkápolna, a Sancta Sanctórum és az Üdvözítő híres képe, az Archeropíta (nem emberi kézzel festett) található. A hagyomány szerint a 28 márványlépcső Pilátus Jeruzsálemi palotájához vezetett fel. Nagy Kostantin édesanyja, Szent Ilona császárnő hozta magával Jeruzsálemből, sok más ereklyével együtt, amikor szentföldi engesztelő zarándoklatra utazott azon családi tragédia miatt, amiért Nagy Konstantin a Boszporusz partjára költözött. Eszerint ezen a lépcsőn vitték fel Jézust Pilátushoz. A keresztények tiszteletből ezen a lépcsőn csak térden állva mennek föl. A Szent Lőrinc tiszteletére szentelt ősi pápai magánkápolna, amelyben sok szent pápa is imádkozott, nem látogatható. Legféltettebb kincse az Üdvözítő képmása, az Archeropíta. Négy híres Krisztus-arcot ismert a történelem. Az egyiket az ókorban Edesszában tisztelték. 544-ből való. A második a kappadociai Kamulia kegyképe volt, 560 körül festették. A harmadik a Szent Péter bazilika híres ereklyéje, Veronika kendője. (Az őskeresztény időktől tisztelik, eredete ismeretlen.) A negyedik pedig itt van a Sancta Sanctorumban. Legelső írott emlékünk 752-ből van róla. Róma népe gyakran fohászkodott hozzá, és hordozták körbe a városban, Istentől bűnbocsánatot, irgalmat kérve, vagy örömujjongásban egy-egy katasztrófa elhárulása után.
Katakombák. A Lateráni bazilika mellőli térről indulnak a
buszok a két legismertebb katakombához, a Szent Callixtus és a Szent
Sebestyén katakombákhoz, amelyek a Via Appia mentén húzódnak. A
világon Rómában található a legkiterjedtebb katakomba-rendszer. Ezek
az ókeresztény temetkezési helyek két okból terjedtek el. A
12-táblás törvény tiltotta Rómában a városon belüli temetkezést.
Ezért a római családok a városba vezető utak mentén alakították ki
családi kriptáikat. A keresztények, mivel a rabszolgákat is, és az
üldözések alatt kivégzett összes hívőt családtagnak tekintették,
igen sok halott méltó eltemetéséről gondoskodtak. A város alatt
húzódó tufa talaj alkalmas volt arra, hogy temetkezések céljára
hosszú alagútrendszert alakítsanak ki. Az üldözött Egyház is
élhetett a temetkező társulatok birtokszerzésének törvényadta
lehetőségével, így jutott hozzá azokhoz a területekhez, ahol a
katakombákat kiépíthette. A katakomba szó eredete: A rómaiak a Via
Appia mentén húzódó telket a közeli szakadék miatt, amelynek alján
kripták voltak, kata kümbasznak (verem melletti helynek) nevezték.
Ide épültek az első ókeresztény katakombák. Néhol négy-öt egymás
feletti (emeletes) alagútrendszer fut. A Callixtusz katakomba onnan
kapta a nevét, hogy Zefirin pápa a rabszolgából lett papra,
Callixtuszra bízta a Via Appia menti katakomba egyházi felügyeletét.
Ez volt a keresztények első köztemetője. Callixtusz később maga is
pápa lett (217-222). Vértanúsága bizonytalan, mert a császár
kedvelte őt. Az eddig feltárt katakomba rendszer hossza 1.000 km, és
mintegy 5 millió sírt tartalmaz a 43 főkatakomba. A katakombák
feltárásában kiemelkedő szerepe volt De Rossi régésznek a XIX.
század első felében. Őt a „katakombák Kolombusz Kristófjának”
nevezik. Az üldözések idején menedékhely is volt, és itt gyűltek
össze a hívek a gyászszertartásra, illetve a vértanúk emléknapján a
szentmisére. Ezért tágasabb szentségi kápolnákat is kialakítottak,
és ezekben értékes szakrális díszítések találhatók. A sírok
feliratai kincsesbányái a történészeknek. A rómaiak általában
tiszteletben tartották a holtak nyughelyeit, de némely esetben az
üldöző hatóságok a katakombákban is lecsaptak a pápára és a
papságra. II. Szent Sixtus pápát (257-258) misézés közben fogták el
a Callixtusz katakomba azon termében, amelyet ma a róla elnevezett
pápai sírkamraként ismerünk, és négy szerpapjával együtt a
helyszínen lefejezték. Sixtust e sírkamra főhelyén temették el. A
hagyomány szerint diakónusát Lőrincet néhány napra szabadon
engedték, hogy összeszedje az egyház kincseit. Ő azonban a
koldusokat, betegeket, nincsteleneket gyűjtötte össze, mint az
Egyház kincseit. Azonnal kivégezték őt is, tüzes rostélyra fektetve.
Santa Maria sopra Minerva (a Pantheon mellett) a „művészi mennyország”, és Sienai Szent Katalin sírját befogadó egyetlen gótikus templom Rómában. Kápolnái egy-egy szent tiszteletét őrzik, és igen gazdag a világhírű műalkotásokban. A főoltár mögött található két Medici pápa síremléke. Az egyik X. Leó, akinek politikai rövidlátása a nyugati egyházszakadást elősegítette (+1521), a másik pedig VII. Kelemen (+1534), akinek szintén szerencsétlen volt a külpolitikája. V. Károly császár feldúlta Rómát (sacco di Roma), és a pápát fél évig száműzetésbe kényszeríttette. VII. Kelemen tagadta meg VIII. Henrik házasságának felbontásét. A Caraffa-kápolna csodája a renaissance nagy mesterének, Filippino Lippinek színpompás freskói, aki 1488 és 1493 között itt mutatta be Rómának káprázatos tehetségét. (200 aranydukátot kapott művéért.) Főleg Aquinói Szent Tamás életét mutatja be. Az egyik kápolnába járt Néri Szent Fülöp az utcagyerekekkel Savanarola szentté avatásáért imádkozni. (A firenzei hitszónokot a rosszemlékű VI. Sándor végeztette ki.) Ebben a templomban dolgoztak Mátyás király kedvenc itáliai szobrászai, Andrea Bregno és Giovanni Dalmata. (Két megjegyzés. Nem mindegyik pápa volt mindenben kiváló. De a pápaság intézménye maga nagyon nagy érték. Ahogy az apaság vagy az anyaság intézményének az értékét sem csökkenti, ha egyik-másik férfi vagy nő, mint apa és anya nem állnak a hivatásuk csúcsán, a pápaság intézményének értékét sem egyes képviselői adják. S látszik, hogy a kevésbé kiváló pápák is, egy-egy nagy szent közelében akarták a földi nyughelyüket megtalálni.)
Szent
Ágnes bazilika. Szülei a vértanú Ágnest, és a később megkövezett
lánytestvérét, Emerenciát is a Via Nomentána mentén húzódó
katakombában temették el. (Háromszintes katakomba, mintegy hatezer
sírt tartalmaz.) Szent Ágnes kivégzésének helye Domitianus császár
cirkusza mellett volt. Sokáig kis oratórium őrizte a szent sírját,
amit II. Callixtus pápa 1123-ban kis bazilikává alakított. A mai
templom a XVII. század első felében készült el, és elnyerte Bernini
heves bírálatát. A templomban több szent vértanúságának művészi
emlékét láthatjuk, többek között egy csodálatos dombormű Szent
Emerencia, Ágnes tejtestvérének megkövezését mutatja. Az egyik zárt
mellékkápolnában őrzik Szent Ágnes fejereklyéjét, a másikban Római
Szent Franciska keresztútját. Az altemplom, ami a hagyomány szerint
Szent Ágnes kivégzésének helyét mutatja, a Domitianus-féle cirkusz
szintvonalán fekszik. A San Luigi dei Francesci-templomba (a Piazza Navona közelében van, érintjük a Pantheon felé haladva) három csodálatos Caravaggio kép miatt is érdemes betérni. Egy francia bíboros a XVI. század közepén a franciák római templomában, a IX. Szent Lajos-templomban megvásárolt egy kápolnát, és azt Szent Máténak szentelte. Caravaggió három képen jelenítette meg az evangélista életének jeles eseményeit. (Máté meghívása, az Evangélium írása, Máté vértanúsága) IX. Szent Lajos király (1219-1270) a franciák Szent Lászlója.
Santa
Maria in Ara coeli a Capitólium Mária temploma, amelyhez mintegy égi
lajtorjaként 124 darab tizenöt méter széles márványlépcső vezet föl.
1348-ban Róma népe közadakozással építtette fogadalomból, amiért az
Itáliában dühöngő pestisjárvány nem lépte át Róma kapuit. A templom
helyén eredetileg Róma vára állt, az Arx Capitolina, a legfőbb
pogány templommal, a Jupiter templommal, és Juno istennő
szentélyével. Az V. században épült e pogány főhelyen Mária
temploma. A római szenátus hivatalos temploma lett. Többször
bővítették. Kedves hagyomány szerint karácsonykor a csodatévő
Bambino Jesu (gyermek Jézus) szobra előtt a város katolikus
családjainak kisgyermekei mondanak gyermekprédikációkat.
Szent Péter bilincsei-templom (S. Pietro in vincoli), a Colosseum közelében. 440-ben szentelte fel III. Sixtus pápa. Leghíresebb ereklyéje az a bilincs, amelyet Szent Péter viselt Jeruzsálemi és Római fogságában. (Jeruzsálemi fogságát, amikor lehullottak róla a bilincsek az egyik Raffaeló stanza is megjeleníti a Vatikáni Múzeumban.) Erről a bilincsről először egy VII. századi legenda beszél. Valószínűbb, hogy a közeli Mamertínuimi börtönből került ide a bilincs, ahol szintén raboskodott Szent Péter. A templomban nyugszik Nicolaus Cusanus püspök, aki a XV. század legnagyobb tudósai közé számított. Fő műve, a De docta ignorantia (A tudós tudatlanságról) minden művelt ember kötelező olvasmánya volt a legutóbbi időkig. A templomot azonban elsősorban Michelangelo Mózese teszi fő zarándokhellyé. Itt található II. Gyula pápa befejezetlen síremléke. A pápa 1505-ben Michelangelót Firenzéből Rómába hívta, hogy a Szent Péter bazilikába készítse el 40 alakos, monumentális síremlékét. A rendkívül lelkiismeretes Michelangelo azonnal munkához látott, és nyolc hónapon át válogatta és bontotta a márványt Carrarában. Azonban alig látott neki a munkának, a pápa, már új tervet dédelgetett: lebontatja az ősi Szent Péter bazilikát, és hatalmas újat épít. A csalódott Michelangelo ugyan többször nekilátott a munkának, de egyre zsugorodott a megálmodott mű. Végül a negyven alakból három került ki a nagy mester vésője alól, Mózes, Ráchel és Lea. A többit különböző szobrászok készítették. A Mózes azonban a művészettörténet egyik leghíresebbike lett. A XVIII. századig a római zsidók idejártak szombatonként imádkozni. A hagyomány szerint, amikor elkészült Michelangelo a Mózessel, ráütött kalapácsával a térdére, és rákiáltott: Adesso parla! (Most pedig beszélj!) Santa Maria degli Angeli (a Piazza d. Repubblica Metró kijáratánál). Az angyalokról elnevezett Mária bazilika eredetileg Diocletianus pompás gőzfürdője (terma) volt. A termák építése hét évig tartott (298-305) és 4.000 keresztény rabszolga vett benne részt. Az építkezés végére megmaradt 1203 keresztény munkást Diocletianus lefejeztette. Az V. században Vitigész gót vezér Rómát feldúlva, a vezetékeket elvágatta, és a gőzfürdőt használaton kívül helyezte. Innentől kezdve rablók és zsiványok tanyája lett. A XVI. században Antonio del Luca nevű papnak látomása volt, hogy az angyalok tiszteletét terjessze. A hajdani gőzfürdő hatalmas tepidariumát találta alkalmasnak, hogy kultuszhellyé alakítsák. Azonban III. Gyula pápa unokaöccsei, akik ott lovagolni akartak, elzavarták a buzgó papot és társait. Ő azonban hajthatatlan volt. Végül IV. Piusz pápa 1561-ben engedélyt adott a templomépítésre, és az akkor 86 éves Michelangelót kérte fel a tervek elkészítésére. A kezdeményező pap, a zseniális tervező, és a pápa négy év múlva meghaltak, így lassan haladt az építkezés. A XVIII. században ide hozták át a Szent Péter bazilika 12 hatalmas olajfestményét, amelyeket a Szent Péterben mozaikképekkel helyettesítettek. Ezért jelentős átalakítást igényelt a templom. Ezt a munkát 1749-ben Luigi Vanvitelli nápolyi építész vezette, és kialakította a mai világos templomot. 1896 óta ez a templom az olasz állam ún. „hivatalos istentiszteleteinek” temploma. Ekkor tartotta itt esküvőjét III. Viktor Emmánuel, olasz király Heléna hercegnővel. Itt van eltemetve az olasz állam több kiválósága, de a templomot megálmodó papnak Antonio del Lucának és a IV. Piusznak a sírját is itt találjuk. A templom halhatatlan mesterműve még a francia Jean Antonie Houndon által 1768-ban készített életnagyságú márványszobor Szent Brúnóról, a karthazuziak alapítójáról. Pantheon. Nagy Kostantin császár 313-ban szabadságot adott a kereszténységnek, majd hamarosan a birodalom hivatalos vallása a kereszténység lett. A IV. században a keresztények általában nem átalakítottak a pogány templomokat, hanem lebontották, és főleg oszlopaikat felhasználták, Az egyetlen épen marad pogány templom Rómában a Pantheon, amelyet Augustus császár veje, Agrippa konzul építtetett Kr. e. 27-ben. A templom többször leégett. Mai formáját Hadrián császárnak köszönheti, aki 120 és 124 között teljesen újjáépíttette, és előcsarnokot is illeszttetett hozzá. A Pantheon hívei makacsul ellenálltak, elzárták a templomot a kereszténységtől. A 399. évben kiadott császári parancs azonban minden pogány templomot bezáratott. A Pantheont megmentette egészen egyedi építészeti stílusa. Voltaképpen egyetlen kupola. A tetején lévő 9 m átmérőjű nyílás a világítást és a szellőztetést egyaránt ellátja. Hét fülkéjében egykor hét istenszobor állott. Ma a Vértanúkhoz címzett Mária-templom a Pantheon keresztény neve. 800-ban III. Leó pápa sok vértanú ereklyét hozatott ide a katakombákból. 830 november 1-jén pedig itt ünnepelte először IV. Gergely pápa mindenszentek ünnepét. Sok államférfi és művész temetkezési helye is a Pantheon. A leghíresebb közülük Raffaello Sanzio (+1520). A császárkori Róma.
Capitolium. Egykor Róma
isteneinek volt a szent helye, majd a győztes hadvezérek
diadalmenetének végcélja. A Capitóliumhoz vezető lépcsősort (cordonatai)
Michelangelo tervezte, csakúgy, mint a két egymástól széttartó
palotát. A tér közepén lévő Marcus Aurelius lovas szobra az egyetlen
megmaradt bronzszobor azok közül, amelyek az ősi Rómát díszítették.
Állítólag azért marad meg, mert Nagy Konstantin lovas szobrának
vélték. Szent Kozma és Damján bazilikája. A Fórum tőszomszédságában találjuk. Eredetileg Vespasianus császár Kr. u. 75-ben emelt itt templomot. „Templom pacis” (béke temploma) néven tanúskodnak róla a korabeli telekkönyvi leletek. A téglalap alakú templomot kör alakúvá építtette át Maxencius császár a fiatalon elhuny fia, Romulus emlékére. III. Félix pápa pedig 526-ban Kozma és Damján tiszteletére szentelte fel A Kis-Ázsiából származó ikertestvérek orvosok voltak. A szegényeket ingyen gyógyították, és sok embert a keresztény hitre térítettek. Ezért Diocletianus 303-ban kivégeztette őket. A vértanú keresztény orvosok tisztelete azért helyeződött ide, mert a környéken volt a pogány gyógyító istenek kultusza, s errefelé laktak a császári orvosok, akik a megsérült gladiátorokat is gyógyították. Valóságos művészi és szakrális ékszerdoboz ez a bazilika.
Assisi. Már a III. századtól
püspökség. Első püspökei, köztük a város védőszentje, Szent Rufinus
vértanúk lettek. Ma elsősorban Szent Ferenc és Szent Klára sírja és
a róluk elnevezett bazilikák vonzzák ide a zarándokokat. A Szent
Ferenc-bazilika egy háromszintes templom. Itália első gótikus
stílusú, francia hatást tükröző szakrális épülete. 1228 és 1253
között épült. Az alsó templomban Szent Ferenc és körülette az első
testvérek nyugszanak. A középső szint az itáliai ferences templomok
mintája lett. A basilica superior-ban találjuk Giotto híres, Szent
Ferenc életét bemutató freskósorozatát. 1298-ban kezdte a munkát.
Ekkor 32 éves volt, és római tanára ajánlotta őt a ferences
generális figyelmébe. A ferencesek aszketikus misztikáját,
összekapcsolta a bizánci síkszerűséggel. Ezzel új utat nyitott az
európai festészetben. Világos, derűs képei Szent Ferenc lelkületét
tükrözik. Hasonlóképpen lenyűgöző hatásúak Cimabue freskói a
kereszthajóban.
Velence. A várost Aquileiából és más városokból Attila elől ide
menekült veneták alapították. A szigetcsoport lakói előbb a keleti
gótok, majd a bizánciak fennhatósága alatt éltek. Aztán vezéreik, a
doge-k vezetésével a IX. századtól önállósították magukat. Velence
csakhamar jelentős kereskedelmi centrum lett, Kelet és Nyugat
találkozási pontjaként, egyben vallási és művelődi hatalommá is
fejlődött. Agnello és Giustiniano Partecipazio dogék alatt, a IX.
században megépült a doge-palota, és megszerezték Alexandriától Márk
evangélista ereklyéit. Megépítették az első Szent Márk templomot az
ereklyék számára, és a mai 100 méter magas őr- vagy világítótorony,
a Campanile elődjét. Velence hatalma csúcspontját a keresztes
háborúk idején élte. A ma is látható doge-palotát II. Orseolo doge
építette, 991-től 1009-ig.
Palmanova.
Erődváros, szép templommal. Jelentős szerepet vitt Észak-Itália és a
Habsburgok harcában, valamint az I. Világháborúban. Az utánpótlás, a
hadtáp és a pihenő egységek katonai bázisa volt. A város a
sokszögletű, csillag alakú erődfalakon belül épült fel. Valószínűleg
kihagyjuk. Általában ebédelés vagy szentmise bemutatása céljából
ideális. |